یزدی ها بیان داخل

ساخت وبلاگ

به گزارش یزدی نیوز به نقل از تابناک، کارشناس پیش بینی هوای اداره کل هواشناسی استان یزدبا بیان اینکه یزدی ها منتظر روزهای نسبتا گرمی باشند گفت:  بیشینه دما در 24 ساعت گذشته 40 درجه سانتی گراد بوده است و امروز حداکثر دما به 43 درجه سانتی گراد می‌رسد.


محمد رضا شیرغلامی اظهار کرد: فردا پنج شنبه پیشینه دما 43 و کمینه 27 درجه سانتی گراد خواهد بود و همچنین وزش باد نیز برای پنج شنبه پیش بینی شده است.


وی افزود: یزدی ها برای روز جمعه منتظر وزش باد شدید همراه با گرد و غبار باشند.


کارشناس پیش بینی هوای اداره کل هواشناسی استان یزد اذعان کرد: امسال تابستان گرمتری نسبت به سال های گذشته بوده است و میانگین دمای یزد یک درجه گرمتر از حد نرمال است، این گرمی از 15 تیرماه شروع و تا نیمه مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 141 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:30

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا، سیدمحمد میرمحمدی عصر چهارشنبه در بیست و ششمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد با تشریح قوانین و محدودیت های مقررات حاکم بر بانک ها و برخی ایرادهای دستگاه های نظارتی، این دو مسئله را مانعی مقابل تحقق انتظارات از بانک ها و بستن دست آنها در کمک به تولیدکنندگان عنوان کرد. 

وی گفت: همه دستگاه ها به وظیفه خود عمل می کنند، از این رو باید به توقعات به صورت فرآیندی نگاه شود و باید متوجه این مهم باشیم که فعالیت بخش های نظارتی موجب شفافیت کار می شود. 
میرمحمدی با تقدیر از همکاری بانک های استان با بخش تولید گفت: صنایع استان برای ادامه تولید نیازمند سرعت گرفتن ارائه تسهیلات هستند که سرعت بانک های استان در بررسی پرونده تسهیلات صنایع خوب بوده ولی امید آن می رود با تعامل بیشتر بانک ها، تسهیلات هرچه زودتر به دست صنعت گران برسد. 
نماینده عالی دولت کاهش تورم و رکود و رفع مشکلات اقتصادی را در گرو همدلی و همراهی همه بخش ها دانست و اظهار کرد: با وجود مشکلات، بعضی از صنایع بزرگ استان این همراهی را داشته و برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای کارگران همچنان فعالیت دارند و با تشویق های مختلف همچون مسکن کارگران، چرخ کارخانه خود را می چرخانند. 
میرمحمدی یادآور شد: با توجه به روند فعالیت ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی و نیز همکاری خوب دولت و مجلس، شرایط برای اصلاح برخی قوانین و مقررات فراهم شده تا مسیر رشد تولیدات داخلی و رونق صنایع هرچه سریع تر هموار شود. 
در این نشست که با حضور مدیران دستگاه های عضو ستاد تسهیل و بانک های عامل برگزار شد، مشکلات برخی از واحدهای تولیدی استان مورد بررسی قرار گرفت. 

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 145 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:30

به گزارش یزدی نیوزخبر تغییر ریاست دانشگاه شهید بهشتی در حالی به حضور هیات بازرسی در دانشگاه و تسویه حساب شخصی گره خورد که سیل تکذیبیه‌ها و توالی معنی‌دار اخبار نشان هدفمندبودن انتشار این اخبار بود.

به گزارش ایلنا، روز گذشته برخی رسانه‌ها از حضور هیات بازرسی در دانشگاه شهید بهشتی برای یافتن گزینه ریاست این دانشگاه خبر دادند و این خبر را با «عزل طهرانچی» گره زدند.

طهرانچی کیست؟

محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه شهید بهشتی از نزدیکان وزیر علوم دوره احمدی‌نژاد و مدیر مرکز نشر دانشگاهی با حکم کامران دانشجو پیش از ریاست دانشگاه شهید بهشتی بوده است.

او پیش از پایان دوران قانونی ریاست شعبانی بر دانشگاه شهید بهشتی به عنوان رییس دانشگاه با حکم وزیر علوم احمدی‌نژاد انتخاب شد.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و وزارت کامران دانشجو، حامی سیاست‌های احمدی‌نژاد بوده و همان سیاست‌ها را در دانشگاه دنبال می‌کرد.

با آغاز دولت روحانی تغییر روسای برخی دانشگاه‌ها به طور اورژانسی در دستور کار وزارت علوم قرار می‌گیرد که با توجه به تغییر ادبیات طهرانچی در دوره جدید، این دانشگاه از لیست تغییرات فوری در دوران بلبشوی وزارت علوم که هر روز با بحران استیضاح وزیر دست و پنجه نرم می‌کرد، خارج شد.

طهرانچی به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در نشست اخیر در دانشگاه شهید بهشتی که با حضور کامران دانشجو برگزار شد، حضور داشت و از ابتدا تا انتها در کنار کامران دانشجو در این ضیافت حضور داشت.

دریافت اطلاعیه وزارت علوم برای بازرسی از دانشگاه

داستان از این قرار است که اطلاعیه وزارت علوم در خصوص حضور هیات وزارت علوم در روز ۲۹ تیر برای بازرسی از دانشگاه شهید بهشتی، روز قبل از آن -۲۸ تیر- در جلسه‌ای با حضور چند تن از روسای دانشکده‌ها به دست محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه شهید بهشتی رسید که در این نامه رییس و معاونان دانشگاه به دستور وزیر علوم مکلف به همکاری با هیات بازرسی جهت بررسی امور در دانشگاه می‌شدند.

تشابه اسمی برادر رییس جمهور و مدیر کل دفتر وزارتی دستمایه تخریب دولت!

در اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها تلاش شده تا ارسال حکم بازرسی از سوی حوزه وزارتی وزارت علوم را بدون دستور وزیر علوم و به سفارش حسین فریدون نشان دهند.

این در حالی است که نامه بازرسی به امضای عبدالحسین فریدون مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت رسیده است و این رسانه‌ها با علم بر تفاوت این دو شخص سعی داشتند با انحراف افکار عمومی از تشابه اسم برادر رییس جمهور و مشاور وزیر علوم فشار خود بر دولت را افزایش دهند.

در پاسخ به خبر «اعزام هیات بازرسی به دانشگاه شهید بهشتی» وزارت علوم در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعزام تمامی هیات‌ها با نظر وزیر  علوم صورت می‌گیرد و این امر لزوماً با تغییر روسای دانشگاه‌ها ارتباطی ندارد.

خبر «تحصیل توصیه‌ای فریدون در شهید بهشتی» با هدف پوشش خبر روز بعد بازرسی دانشگاه

دریافت نامه بازرسی دانشگاه به سرعت با واکنش رییس دانشگاه و تعطیلی جلسه همراه بود. گفته می‌شود واکنش آنی رییس دانشگاه شهید بهشتی، حاکی از آن بود که تعطیلی این جلسه برای تشکیل ستاد مدیریت بحران بوده است.

عصر همان روز -۲۸ تیر- خبر «تحصیل توصیه‌ای حسین فریدون در دانشگاه شهید بهشتی» در حالی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شد که زمان‌بندی انتشار این خبر و اخبار بعدی، ابهام‌هایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کرد؛ زمان بندی اخبار به شرح زیر است:

صبح روز ۲۸ تیر: ارسال نامه بازدید و بازرسی معمول و سالانه وزارات علوم از دانشگاه ها در تاریخ ۲۸ تیر و دریافت نامه توسط رییس دانشگاه در همین تاریخ.

عصر روز ۲۸ تیر:  انتشار خبر «تحصیل سفارشی حسین فریدون در دانشگاه شهید بهشتی» عصر روز ۲۸ تیر و زمانی که از سوی خبرگزاری‌ها برای انتشار گزارش‌هایی با این کیفیت، زمان مرده محسوب می‌شود.

صبح روز ۲۹ تیر: انتشار خبر حضور هیات بازرسی در دانشگاه شهید بهشتی و گره زدن این خبر به عزل طهرانچی و طرح احتمال تاثیر خبر روز گذشته در عزل رییس دانشگاه

خبر تحصیل توصیه‌ای فریدون روز بعد توسط رسانه‌های مدعی تکذیب شد و  سازمان سنجش و دانشگاه گیلان نیز اطلاعیه‌هایی جهت تنویر افکار عمومی و تکذیب این خبر صادر کردند.

در اطلاعیه سازمان سنجش گفته شد که حسین فریدون در سال ۱۳۹۲ در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز در مجموعه علوم سیاسی شرکت و در مرحله تکمیل ظرفیت نسبت به انتخاب ۵ کد رشته محل اقدام می‌کند.

این اطلاعیه ضمن اعلام اینکه حسین فریدون در مقطع دکتری دانشگاه گیلان در دوره شبانه پذیرفته شده اما برای ثبت‌نام اقدام نمی‌کند، نوشت: دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۹۲ براساس مجوزهای اخذ شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به برگزاری آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو برای پردیس دانشگاهی (پرداخت هزینه تحصیل توسط دانشجو) اقدام می‌کند که در این خصوص مؤسسات پذیرنده رأساً نسبت به انجام ثبت‌نام، برگزاری آزمون و اعلام نتایج اقدام می‌کنند.

سازمان سنجش تاکید داشت که نامبرده طی درخواستی به سازمان سنجش آموزش کشور درخواست معرفی برای شرکت در  آزمون اختصاصی پردیس خودگردان در دانشگاه شهید بهشتی را با توجه به معرفی اولیه و داشتن حد نصاب در دانشگاه گیلان می‌کند که این سازمان نیز نسبت به اعلام دارا بودن حدنصاب معرفی دوره شبانه دانشگاه گیلان به دانشگاه شهید بهشتی اقدام می‌کند و هیچ‌گونه معرفی رسمی در خصوص وی برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل در پردیس دانشگاهی صورت نمی‌پذیرد و پس از نیز دانشگاه شهید بهشتی راسا نسبت به پذیرش افراد در دوره پردیس خودگردان تصمیم‌گیری می‌کند که این مسئله هیچ ارتباطی با سازمان سنجش و وزارت علوم نخواهد داشت.

از سویی دیگر بر اساس قوانین وزارت علوم، دانشگاه‌های برتر تهران از چند سال پیش تا کنون به شکل هیات امنایی اداره می‌شوند؛ این بدان معنی است که احکام وزارت علوم و سایر نهادها در شورایی با حضور رییس دانشگاه به تایید خواهد رسید و در صورت مغایرت این احکام با ضوابط داخلی دانشگاه عمدتا از پذیرش احکام خودداری می‌شود.

از این رو با توجه به اینکه حسین فریدون ضمن داشتن حد نصاب رتبه آزمون دکتری برای پردیس خودگردان دانشگاه شهید بهشتی اقدام کرده است و از آنجایی که طبق روال داخلی دانشگاه مسئله پذیرش افراد در این پردیس قبل از هر چیز به تایید کمیسیون دانشگاه به ریاست رییس دانشگاه می‌رسد، روشن است که حضور وی در مقطع دکتری این دانشگاه قانونا به امضای رییس دانشگاه رسیده است.

پایان دوره قانونی ریاست رییس دانشگاه شهید بهشتی در هیاهوی خبری مشکوک مغفول ماند

انتشار خبر تحصیل سفارشی حسین فریدون  به قدری شتابزده و هدفمند بود که رسانه‌های مدعی بلافاصله مجبور به انتشار خبر تکذیب اطلاعات بی‌اساس این خبر شدند.

شتاب‌زدگی و توالی اخبار نشان می‌داد هدف از انتشار این خبر چیزی جز به حاشیه راندن پایان دوره قانونی ریاست طهرانچی در دانشگاه شهید بهشتی و برچسب عزل زدن به این زمان‌بندی قانونی نبوده است.

ریاست طهرانچی بر دانشگاه شهید بهشتی در اردیبهشت سال ۹۱ با حکم سرپرستی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده و دوره چهار ساله ریاست او قانونا در اردیبهشت ۹۵ به پایان می‌رسد، با این وصف طبیعی است تمام تلاش برای نهایت استفاده از این دوره چهارساله به کار بسته شود.

همچنین محاسبه تاریخ پایان ماموریت را از احتساب حکم سرپرستی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان تاریخ آغاز ماموریت به احتساب حکم اصلی ریاست به عنوان تاریخ آغاز ماموریت تغییر داده شود؛ که البته این زمان -اردیبهشت‌ماه سال جاری- به پایان رسیده است.

به این ترتیب روشن است که دوره ریاست طهرانچی قانونا به هر دو ملاک پایان یافته است. این مساله در کنار برخی نارضایتی‌‌های موجود در بین اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در دوره ریاست طهرانچی بر دانشگاه شهید بهشتی، دلسردی اعضای جوان هیات علمی و مهاجرت تعداد زیادی از آنها از کشور به دلیل شدت این نارضایتی و عدم هماهنگی او با سیاست‌های دولت تدبیر و امید احتمال تمدید زمان تصدی‌گری او به عنوان رییس دانشگاه را کاهش می‌دهد.

این همزمانی ارتباط دادن یک پروژه بی‌اساس (که توسط تمام نهادهای مرتبط تکذیب شده است) با برکناری طهرانچی از ریاست دانشگاه یکی دیگر از سوءاستفاده‌های رسانه‌های منتقد دولت از این بازار آشفته خبری بود.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 153 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:23

جامعه ایران، جامعه‌ای است که در آن فکر و فرهنگ منشاء ارزشی دارد، تا حدود زیادی می‌توان گفت که در رده‌هایی از آن تعصبات ارزشی بالا است. از همین روی می‌توان به این باور رسید که هر نوع فراز و فرود فرهنگی- تبلیغاتیِ یک کاریزما می‌تواند جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد. سفر اخیر محمود احمدی نژاد به شهرستان کوچک ملارد بود. جامعه ملارد یک جامعه فرودست و حاشیه نشین است که با فقر دست و پنجهنرم می‌کند و اغنیا و ثروتمندان در آنجا زندگی نمی‌کنند اما به هر صورت شعارهای عدالت محور (!) رئیس دولت های نهم و دهم هنوز می‌تواند در حوزه‌های اجتماعی چنین منطقه‌ای‌ جای خود را باز کند؛ با وجود آنکه هنوز حاکمیت هیچ تصمیمی در خصوص آمدن و یا نیامدن او نداشته است. احمدی‌نژاد اساسا خواهان ایفای دو نقش در سپهر سیاسی ایران است نخست آنکه 

می خواهد در عرصه قدرت سیاسی نقش اجرایی داشته باشد. دیگر آنکه درصدد است تا یک قش فراتری را بازی کند و به عنوان قهرمان تاریخی در تاریخ معاصر ایران معرفی شود. من معتقدم او بیشتر به دنبال نقش دوم است. چون در هر صورت احمدی‌نژاد کسی است که در حوزه ترمینولوژی تاریخ و ادبیات سیاسی معاصر ایران و جهان جای خودش را باز کرده؛ علی‌رغم همه ناکارآمدی‌ها و ضربه‌های سنگینی که به روند توسعه‌ای کشور زد. این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. نکته دوم ویژگی‌های شخصی و روانشناسانه آقای احمدی‌نژاد است. 

احمدی‌نژاد در حال طی کردن دوران میانسالی است، بنابراین این خودشیفتگی‌ها و علقه‌های روانی - عاطفی که با خودش برقرار کرده هیچ‌گاه اجازه ساکت شدن و ساکن ماندن به او نمی‌دهد. لذا این نقش را کماکان ادامه خواهد داد. باید به جنبه دیگری هم باور داشت آن هم این است که فضای تندی که علیه آقای روحانی وجود دارد مبنی بر یک دوره‌ای نشان دادن دولت آقای روحانی و همینطور اتصال او به جریان اشرافیت اقتصادی جامعه ایران ، موجب می شود تا احمدی‌نژاد به عنوان یک شخصیت عدالت‌محور و عدالت گستر در زعم بخش فرودست جامعه حضور یابد اما برای قشر تحصیلکرده و طبقه متوسط به مثابه یک عنصر خوفناک حاکم بر قوه مجریه می تواند محسوب شود. در آخر باید گفت که احمدی‌نژاد با تمام این تفاسیر محبوبیت پیشین خود در شهرهای کوچک را از دست داده است و جامعه با روندهای حاکم در 8 سال ریاست ایشان آشنا شده است به خصوص پس از حصول برجام اما به هر صورت احمدی‌نژاد شخص هوشمندی است که در هر دوره که بخواهد در صحنه سیاسی ایران حضور یابد با یک تاکتیک تبلیغاتی خاصی که بخشی از جامعه را می‌تواند به خود نزدیک کند، حاضر می‌شود.

عبدالله ناصری

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 137 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:23

ابوالقاسم شعشعی

بسمه تعالی
موفقیت هر تشکیلات و دستگاه خدمت رسانی مبتنی بر عوامل موثر و پیش برنده ای است که توان تشکیلاتی را تجربه و یافته های فاخری را بکار بسته باشند که از عمده ترین آن نیروی انسانی عامل، ماهر، متعهد و زمان شناس است.
دانشگاه یزد از بدو تأسیس که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با بحران جنگ تحمیلی و حواشی ناشی از تأثیر جنگ در دید بلند مدت بود، نیاز انکار ناپذیری به مدیریت قادر و کاردانی داشت که ورطه های پیش رو را کارسازی و بر مشکلات جاری در تصمیم سازیها چیرگی یابد.
از خوش شانسی های این دستگاه عظیم آموزشی -تربیتی برخورداری از حضور اساتید خوش نظر، دقیق ، متعامل و خدمت دوست بود که بی شک نقش جناب دکتر جلیل شاهی در بنیان گذاری این مهم و کادر سازی ایشان برای پیشبرد اهداف تعیین شده در ذاکره و خاطره یزد و یزدیها ماندگار است.
به نظر میرسد از ویژگی های ممتاز ایشان بومی گزینی و انتخاب استادان و عوامل پایدار آموزشی از نیرو های مخلص ،توانمند، آینده گر و کارشناس به معنی واقعی کلمه بود که نمونه های بسیاری دارد و ما دراین مختصر قرار است از زنده یاد دکتر مهدی نواب پور یادی داشته باشیم.
انسان شریف و پرتلاشی که با سوابق خوب تحصیلی و دستاوردهای شاخص کاری در فضای پایتخت نام و نشانی داشت، ولی همین که دریافت که تقاضای همکاری دانشگاه نوپای یزد دست نیازی به سوی اوست، بی درنگ باتفاق همسر لایق و خوش مطالعه خویش زنده یاد سرکار خانم دکتر فاطمه عقیلی هجرت به یزد را اولویت دادند و با حضور فرخنده و با برکت خویش علاوه بر قوت قلب مسئولین مربوط ،خدمات شایسته و گسترده ای به این ساختار زیربنایی و امیدبخش استان و کشور ارائه نمودند که اگر امروز جایگاه علمی و نقش آموزشی دانشگاه یزد بین دانشگاه های مختلف قابل اعتنا و ممتاز تلقی می شود، مرهون اینگونه حضورها با دلسوزیها و کاردانیهای امثال "نواب پور" هاست.
 

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 150 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:23

به گزارش یزدی نیوزسیدمحمد میرمحمدی در بیست و ششمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اظهار داشت: بانک‌های استان باید در روند پرداخت تسهیلات به صاحبان صنایع سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحدها به نوعی جنبه تشویقی دارد ادامه داد: اکنون که این امکان فراهم شده تا واحدها از این تسهیلات بهره‌مند شود باید مراعات حال صنعت و تولید هم داشته باشیم به طوری‌که صاحبان صنایع هم اذیت نشوند.

استاندار یزد با تأکید بر اینکه روند کاری بانک‌ها خوب بوده اما به سرعت بیشتری احتیاج دارد عنوان کرد: بانک‌ها شرایطی فراهم کنند که هرچه سریعتر پول و نقدینگی به صنایع تزریق شود.

وی همچنین از صنعتگران و تولیدکنندگان خواست تا اگر در جایی مشکلی هست حرف دلشان را انتقال دهند و در حل مشکلات همکاری و همراهی داشته باشند.

میرمحمدی در بخشی از سخنان خود با اشاره به شرایط کشور و وضعیت اقتصادی گفت: رکود و تورم از نظر اقتصادی دو مقوله‌ای هستند که اگر تورم کنترل شود رکود دارد و اگر رکود با تزریق پول حل شود تورم به بار می‌آورد لذا باید با همفکری و همراهی و گذشت زمان این دو موضوع را حل کرد.

وی با بیان اینکه صنعتگران استان تا امروز همکاری خوبی با دولت داشتند تصریح کرد: با وجود نبود بازار و رکود در کشور، تولیدکنندگان نیروهای خود را تعدیل نکردند و حتی در بسیاری از موارد برنامه‌هایی را برای تکریم کارگران خود به مرحله اجرا گذاشتند.

استاندار یزد در خصوص انتقاد برخی صاحبان صنایع از بانک‌ها بیان داشت: بانک‌ها قوانین و مقررات خاص خود را دارند که برمبنای آن کار می‌کنند و اگر در جایی با لطافت رفتار کنند از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد بازخواست قرار می‌گیرند و متهم می‌شوند.

میرمحمدی افزود: برنامه دولت شفاف‌سازی است و هرکجا که شفاف باشد یعنی فساد وجود ندارد اما عده زیادی هستند که شفافیت را دوست ندارند و به هر شکلی چوب لای چرخ دولت می‌گذارند.

استاندار یزد با تاکید بر صبر و بردباری در حل مشکلات و مسائل اظهار داشت: با عنایت مقام معظم رهبری و اختیاراتی که به معاون اجرایی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی دادند زمینه‌ای فراهم شده که بتوانیم در زمینه اصلاح و بازنگری برخی مقررات نیز اقدام کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همسویی مجلس و دولت و هماهنگی‌هایی که وجود دارد زمینه اصلاح امور فراهم است و دولت به دنبال اجرای راهکارهایی برای بهبود وضعیت است.

میرمحمدی با بیان اینکه برخی قوانین و مقررات و تعرفه‌ها مورد اعتراض فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان است عنوان کرد: انتظار این است که با بهبود روابط با کشورهای خارجی و تلاش وزارت امور خارجه تعرفه‌ها نیز اصلاح شود و شرایطی فراهم شود تا فعالان اقتصادی در این زمینه موفق‌تر عمل کنند و رضایت آن‌ها نیز حاصل شود.

وی افزود: وضعیت کشورهایی که آسیب‌های جدی دیده‌اند شرایطی را برای تولیدکننده‌ها به ویژه در زمینه تولیدات محصولات ساختمانی هرچند به صورت مقطعی فراهم آورده که لازم است در این زمینه نیز اقدام شود و در کنار آن به سمت بازارهای جدید و تولیدات به روز نیز حرکت کنیم.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 157 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 12:52

به گزارش یزدی نیوزسیدمحمدرضا سیدحسینی در بیست و ششمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد، اظهار داشت:کوره‌های آجرپزی در بحث محیط زیست با دو مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: نخستین بحث و مشکل در این زمینه، آلودگی هواست که این مشکل در برخی از واحدها و کوره‌های آجرپزی با گذاشتن فیلتر برطرف شده است.

معاون امور عمرانی استاندار یزد خاطرنشان کرد: موضوع دوم بحث آب و خاک است که به سرعت توسط کوره‌های آجرپزی در حال تخریب است.

سیدحسینی گفت: در حال حاضر بسیاری از کوره‌های آجرپزی بهترین آب  و بهترین خاک را حتی در مناطق کشاورزی استفاده کرده و با مصرف بالای آب در خشت زنی آجر تولید می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه اشتغال این کوره‌ها هم بیشتر از بین اتباع بیگانه است، بیان کرد: فعالیت این کوره‌ها هیچ اشتغالی برای استان یزد به وجود نمی‌آورد.

معاون امور عمرانی استاندار یزد تصریح کرد: همه تولیدی که این کوره‌های آجرپزی دارند هم به خارج از استان می‌رود و عملا هیچ ارزش افزوده‌ای برای استان ندارند.

سیدحسینی با اظهار تاسف از اینکه هیچ یک از این کوره‌ها هم حاضر نیستند که به تکنولوژی روز دست پیدا کنند، گفت: برای نصب فیلتر هوا هرچه التماس کوره‌ها کردیم که به دلیل جلوگیری از ایجاد مشکل برای مردم فیلتر نصب کنند حاضر نشدند تا ما مجبور شدیم سوخت آنها را قطع کنیم و به این وسیله برخی از آنها فیلتر نصب کردند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هم برخی از کوره‌های آجرپزی فیلتر هوا نصب نکرده‌اند ضمن اینکه ما فیلم و سند داریم که تعدادی از کوره‌های آجرپزی شبانه اقدام به سوزاندن لاستیک می‌کنند و به وسیله لودر لاستیک در کوره‌های خود ریخته و می‌سوزانند.

معاون امور عمرانی استاندار یزد گفت: در صورتی که این کوره‌ها حاضر شوند به تکنولوژِ روز برسند و آلودگی‌ها و خسارت‌هایی که به محیط زیست استان وارد می‌کنند را کاهش دهند به آنها تسهیلات پرداخت می‌شود.

سیدحسینی افزود: متاسفانه در این بی‌آبی که استان یزد با آن روبرو است، کوره‌های آجرپزی به روشهای سنتی و با استفاده از تکنولوژی قدیم هم آب و هم خاک استان را از بین می‌برند به همین دلیل ما هم هیچ تسهیلاتی به آنها پرداخت نمی‌کنیم.

تسنیم

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 132 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 12:52

به گزارش یزدی نیوزروزنامه «شهروند» ادامه داده است: حجت رضایی‌پور، محیط‌بان پارک ملی است، بعد از سه روز کاری از منطقه سیاهکوه به خانه برگشته. ٥٥٠ کیلومتر راه دور از خانه. قرار است از این به بعد شیفت‌ها ٦ روزه شوند. اعظم مقابل در خانه ایستاده. خانه‌ای پوشیده در ریسه‌های گل که به کابل برق رسیده‌اند. گلدان‌های شمعدانی و پیچک روی سکوی کوتاه ورودی خانه چیده‌ شده. «بفرمایید داخل». لبخند از لبانش نمی‌افتد. پانزده‌ سال است عروس پسرخاله‌اش شده. مردی که هفت‌سال گذشته را در شیفت‌های طولانی گذرانده. یک‌سال اخیر در پارک ملی سیاهکوه در اردکان و ٦ سال گذشته در منطقه حفاظت‌شده «باغ‌شادی» در هرات مرکز شهرستان خاتم. شهری در ٢٥٠ کیلومتری یزد. نشسته در دامن کویر.

الناز پشت اعظم ایستاده. شال قرمزش را دورش گرفته. امسال پیش‌دبستانی‌ را تمام کرده. سبزه است مانند اکثر ساکنان کویر، اما پرجنب‌وجوش. مادر، نگران الناز است که در روزهای نبودن پدر بی‌قراری می‌کند و حالا که قرار است شیفت رضایی‌پور ٦ روزه شود، نگرانی بیشتر است «اگه ٦ روز بره، از طرفی خوبه چون هزینه‌هامون کم می‌شه. آخه هزینه رفت‌وآمد با خودمونه. فکر کنین ماهی ٤٠٠ هزار تومن. هزینه خورد و خوراک هم یک طرف که تازه یه مدته سازمان ١٥٠‌ هزار تومن کمک‌هزینه خورد و خوراک می‌ده. اما این دوری راه رو که نمی‌شه تاب آورد». صبح‌هایی که رضایی‌پور نیست، برای اعظم سخت است الناز را که دردانه پدر است راهی کلاس درس کند. حالا هم پیچیده در شال قرمز به پدرش تکیه داده به پرنده‌های بی‌حرکت نگاه می‌کند.

شما هم حیوانات تاکسیدرمی‌شده نگه می‌دارید؟

همیشه عاشق حیوانات بودم. اون قفس بزرگ رو ببینین، بیست تا مرغ عشق و طوطی کته و عروس هلندی توشه. اما قبل از رفتنم به محیط‌زیست این تاکسیدرمی رو از شمال خریدم. غیرقانونیه فروشش، اما می‌فروشن. حالا هم دیگه مونده این‌جا.

در قفس بزرگ شیشه‌ای مرغ‌عشق‌ها روی درخت مصنوعی کوچک می‌خوانند. روبه‌روی قفس گلدان بزرگ سوسن است که حالا برای خودش درختی شده و برگ‌هایش روی آکواریوم‌ آویزان شده. آکواریومی با چندین ماهی تزیینی بزرگ و کوچک.

نان و ماست، قوت غالب

«همین دو هفته قبل سه روز گوشیش خاموش بود، اونقد تماس گرفتم که خدا می‌دونه هنوزم عادت نکردیم. ترسیده بودم که اتفاقی افتاده. اعصابم خیلی خرد بود. چند وقت قبل، مادر یکی از همکاراشون فوت شده بود، هیچ‌کس نمی‌تونست پیداش کنه. زنگ‌زدن اداره محیط‌زیست و رئیس اداره مجبور شد کسی رو بفرسته دنبالش و خبر فوت مادرش رو بده که تا ظهر خودش رو برسونه مادرشو خاک کنن. اگه بی‌سیم باشه می‌تونن از خودشون به اداره خبر بدن و ما هم حالشون رو جویا شیم».

اعظم هنوز هم به استرس‌های جواب ندادن رضایی‌پور عادت نکرده. سال‌ها قبل دلش می‌خواست پرستار شود. چندوقتی هم در داروخانه کار کرد. همان وقت‌ها که در نوزده سالگی عروس شد و بعدها دیگر قید کار کردن را زد. «حجت کابینت‌سازی داشت. بعد هم یه مدت حسابدار شرکت دامداران شد و مربی آموزش رانندگی. دلم می‌خواست که کار دولتی داشته باشه. به‌خاطر بیمه‌اش. دیدیم محیط‌زیست نیرو می‌گیره و حجت رفت چون خیلی به حیوانات و گیاهان علاقه داشت.»

رضایی‌پور در‌ سال ٨٨ از کابینت‌سازی ٨٠٠‌ هزار تومان درآمد داشت اما کار در محیط‌زیست برایش درآمدی در حدود ٢٧٠‌هزار تومان به همراه آورد. آن هم کار در جنگل باغ‌شادی هرات که نیروهای حفاظت کمی داشت و بازدید مردم و آتش‌سوزی‌های زیاد و برای همین هم استراحت معنا نداشت. هروقت تماس می‌گرفتند و موردی گزارش می‌شد باید می‌رفت. «تعطیلی معنا نداشت. روزای تعطیل عمومی و جشن‌ها هم سر شیفت بود و آماده‌باش. برای همین هم ما می‌رفتیم جنگل.  وسیله و غذا می‌بردیم که پیش هم باشیم. این‌جا که بود، فاصله کم بود، هرچند بازهم تلفن آنتن نمی‌داد اما باز خیلی بهتر از اردکان بود». برای بی‌سیم دکل زده‌اند اما دستگاه‌ها مشکل دارد و کسی هم اهمیت نداد. رضایی‌پور با دو محیط‌بان دیگر که اهل اردکان‌اند به صورت چرخشی در ٢٠٠‌هزار کیلومتر منطقه محافظت‌شده سیاهکوه گشت می‌زند.

اعظم سرگرم کارهای آشپزخانه است. آشپزخانه‌ای دلباز با انباری بزرگ که چند گونی‌ گندم را در خود جای داده. او گاهی در تنور حیاط خانه نان محلی می‌پزد، رویش گرده گل و سبزی محلی می‌پاشد: «غذاشون وقت‌هایی که می‌رن شیفت نون و ماسته. روزها هم که کلا برق ندارن، اما شب‌ موتوربرق دارن. می‌گه شب‌ها هم به‌خاطر هزینه فقط دو ساعت از موتور برق استفاده می‌کنن. یخچال هم که نیست. برای همین هم هرچی ببرن باید همون روز بخورن و روزهای دیگر نان و ماست یا پنیر. یخدون هم جواب نمی‌ده. دما گاهی به ٥٠ درجه هم می‌رسه که تو تابستونا نمی‌شه غذا رو نگه داشت.»

الناز به دهان مادرش چشم دوخته و همزمان برای دوربین ژست می‌گیرد. علی هم از راه می‌رسد. کلاس هفتم را تمام کرده. صورتش گرد است با چشمانی عسلی. اعظم می‌گوید: «پدر این دوستش تازه فوت کرده. برای همین هم هربار که می‌آد دنبال علی تا با هم برن دوچرخه‌سواری اجازه می‌دم. دلم می‌سوزه. حتی وسط گرمای ظهر.»

می‌خوام محیط‌بان شم

امسال را با دوچرخه مدرسه رفت. سال‌های قبل سرویس داشت اما حالا دوچرخه کار را برایش راحت کرده و حتی راحت‌تر می‌تواند به مادرش کمک کند. علی کامپیوترش را روشن می‌کند تا عکس‌هایی که پدرش از حیات‌وحش سیاهکوه انداخته نشان دهد «بابام عکسای خوبی داره. من خودم اون عکسش رو دوست دارم که از پریدن یک آهو انداخته. همیشه عکاسی می‌کنه. یه فیلم باحال هم از تخم‌گذاری هوبره داره». هوبره، پرنده بومی آن منطقه است که بین شکارچیان هم طرفدار زیادی دارد و حتی از کشورهای عربی هم برای شکارش می‌آیند. علی هم هوبره را دوست دارد «البته همه پرنده‌ها رو دوس دارم».

اتاق کامپیوتر با چند پله از‌ هال جدا شده. گوشه‌اش کتابخانه کوچکی گذاشته‌اند که کتاب‌های محیط‌زیستی زیادی دارد. الناز همان‌طور که چشمش دنبال دوربین است چند کتاب از کتابخانه می‌آورد. کتاب‌های همیار محیط‌زیست که برای کودکان دبستانی نوشته شده «عکساش رو نگاه می‌کنم یه وقتایی هم مامانم برام می‌خونه». اعظم حدود ٤٠ کتاب را به مدرسه الناز هدیه کرده. این را علی می‌گوید. درحالی‌که کشوی میز کامپیوترش را باز کرده تا فیلم‌های مورد علاقه‌اش را نشان دهد. جکی چان و چند فیلم رزمی و ایرانی.

«اون‌وقتا که بابا این‌جا بود خیلی می‌رفتیم باغ شادی. حتی چند روز می‌موندیم اون‌جا اما از وقتی رفته سیاهکوه نتونستیم بریم. راه دوره. سیاهکوه هم خشک و بی‌درخته. دوست ندارم.» پارک ملی سیاهکوه چند سالی است که درگیر خشکسالی است. محیط‌بان‌ها علوفه خریداری می‌کنند و برای حیوانات می‌گذارند، اما جوابگو نیست. آب آشامیدنی هم شور است و باید با مخزن‌های ٦٠ لیتری آب‌شیرین را به آبشخورها ببرند. در سال‌های اخیر بسیاری از گونه‌های این پارک ملی تلف شده‌اند. برای همین هم علی دلش می‌خواهد محیط‌بان باغ شادی شود «دوست دارم محیط‌بان بشم بعضی چیزاش سخته. این‌که شکارچی‌ها هستن رو دوست ندارم، وگرنه طبیعت رو خیلی دوست دارم. خصوصا پرنده‌ها رو. دلم می‌خواد تو باغ‌شادی کار کنم یا برم جنگل‌های شمال.»

تفریحشان گشتن در خیابان یا رفتن به سرچشمه است. منطقه‌ای خوش آب‌وهوا با رودخانه که غنیمتی است در دل کویر. «این‌جا که سینما نداره. منم یا دوچرخه‌سواری می‌کنم تو خیابون یا می‌رم فوتبال. یه آقایی چند وقتیه از اصفهان اومده این‌جا فوتبال ساحلی راه انداخته. می‌رم اون‌جا. خوش می‌گذره».

رضایی‌پور اغلب فرصت نمی‌کند به مدرسه بچه‌ها سر بزند جز برای ثبت‌نام‌شان. «با بابا بیشتر درباره حیوانات حرف می‌زنیم. از اون‌جا تعریف می‌کنه برام اما اگه مشکلی داشته باشم به مامان می‌گم». می‌گوید و زود عکس‌های جدیدی را باز می‌کند. عکس‌هایی که رضایی‌پور انداخته و بعضی از آنها در اطلس‌های ملی و اطلس شهر یزد منتشر شده. اما نامی از عکاس در این اطلس‌ها برده نشده.

خبرها را که می‌شنوم، می‌ترسم

«چند‌سال قبل بود. رفته بودیم بیرون که تماس گرفتن و گزارش دادن شکارچی دیدن. بابا رفت باغ‌شادی و اون‌جا درگیری اتفاق افتاد. بعدش ما هم رفتیم تا ببینیم چی شده. هنوزم که یاد اون روز می‌افتم می‌ترسم.» علی از ترسی می‌گوید که هنوز هم با اوست. ترس از شکارچی‌ها و تیراندازی. شکارچی‌هایی که شب‌ها کمین می‌کنند و برای همین هم گشت شبانه اهمیت زیادی دارد و گاهی محیط‌با‌ن‌ها دو روز در کوهند و به پاسگاه نمی‌رسند. چون شکارچی‌ها بیشتر اوایل صبح شکار را می‌زنند و محیط‌بان‌ها با دیدن نور آتش‌شان یا اطلاعی که چوپان‌ها و محلی‌ها می‌دهند و کمک همیاران محیط‌زیست می‌توانند پیدایشان کنند. «شکارچی‌هایی که بعضی از آنها معتادند و درازای ٥٠‌هزار تومان تفنگ به دست می‌شوند. آن هم تفنگ‌هایی اغلب بدون جواز.»

سفره را پهن می‌کنند. وسط سفره نان محلی می‌گذارند و بشقاب‌های برنج و مرغ و سالاد و ماست محلی یکی‌یکی از آشپزخانه می‌رسند. حالا دیگر مقابل دوربین راحت‌ نشسته‌اند. رضایی‌پور می‌گوید اگر محلی‌ها کمک نکنند نمی‌شود شکارچی‌ها را فراری داد: «تو منطقه ما چند سالیه که مشکلی پیش نیومده. البته درگیری زیاد بوده ولی فقط چند‌سال قبل در میبد یک شکارچی کشته شد. محیط‌بان هم رفت زندان و چند بار اومدن کارشناسی کردن و حکم اعدام بریدن که به سختی تونستن رضایت شاکی رو بگیرن. حالا با این وضع نگاه سازمان محیط‌زیست اینه که نیازی نیست ما سختی کار داشته باشیم، چون داریم با هزینه دولت می‌ریم جاهای تفریحی. کار ما که تفریح نیست، حفاظته.»

برنامه‌های محیط‌زیستی تلویزیون را دنبال می‌کنند. برای اعظم اگر برنامه‌ای درباره محیط‌بان‌ها باشد، مهم‌تر است «چند‌سال قبل آقای دیباج برنامه‌ای داشت در شبکه دو که همیشه می‌دیدم. الان دیگه پخش نمی‌شه. من تمام اطلاعاتم رو از تلویزیون و رادیو می‌گیرم. اطلاع‌رسانی دیگه‌ای وجود نداره این‌جا.»

حجت سینی بزرگی می‌آورد و وسایل سفره را مرتب در آن می‌چیند. حالا کنار هم که قرار گرفته‌اند نسبت فامیلی‌شان بیشتر مشخص است. صورت استخوانی و سبزه که لبخند از آن دور نمی‌شود. اعظم وسایل را در سینی می‌چیند و از ترسی می‌گوید که با اتفاقات زندگی بعضی از محیط‌بانان زندانی یا در شرف اعدام بیشتر شده «من نمی‌شناسم‌شون اما یه وقتایی که خبرش رو می‌شنوم، می‌ترسم. اگه می‌دونستم این کار اینجوریه اصلا راضی نمی‌شدم. قانون هم که ازشون دفاع نمی‌کنه. وقتایی هم که می‌بینم نسبت بهشون بی‌تفاوتن، آدم دلسرد می‌شه. این‌همه دوری و سختی. حقوق کم.»

با خانواده محیط‌بان‌های دیگر در ارتباط نیستند. دلخوشی‌شان زندگی در شهری است که فامیل‌های زیادی آن‌جا دارند. جایی که علی هم حاضر به ترک کردنش نیست. «هرات رو دوس دارم. دلم می‌خواد همین‌جا بمونم و محیط‌بانی کنم».

این شغل برای مجردهاست

الناز و علی سرشان در گوشی است و با جدیت بازی می‌کنند. اینترنت ندارند و برای همین هم بازی کردن با گوشی و تبلت بیشتر  وقت روزانه‌شان را می‌گیرد. گوشی موبایل برای رضایی‌پور هم در روزهایی که شیفت است همین کاربرد را دارد «آنتن که نداریم برای همین هم گاهی وقتا که حوصلمون سر می‌ره یکم باهاش بازی می‌کنیم.» اعظم اما خودش را با طوطی کته و عروس هندی سرگرم می‌کند. در قفس را باز گذاشته تا طوطی کته بیرون بیاید. طوطی کوچک است و چند رنگ. «مرغ‌عشق‌ها رو نمی‌ذارم بیان بیرون. پرواز می‌کنن. نمی‌شه گرفتشون.»ماهی‌ها و گل‌ها هم با او اخت‌اند. «اینا سرگرمی من هستن. حجت دوست‌شون داشت آوردشون اما خب من بهشون می‌رسم».

خاطرات مشترکشان از به دنیا آمدن علی بیشتر از الناز است. الناز که به دنیا آمد رضایی‌پور دو روز مرخصی گرفت و رفتند یزد چون خاتم امکانات کافی را نداشت. الناز زردی داشت و مجبور شدند بمانند بیمارستان اما رضایی‌پور همان روز برگشت سر پست. «برام سخت بود. همین پارسال هم مریضی سختی گرفتم و مجبور شدم عمل کنم. حجت نبود. اومدم خونه از زور تب پشت در خوابم برد. علی نبود و الناز برام آب‌قند درست کرد. فامیلا هم نبودن.»

اعظم می‌گوید این شغل برای مجردهاست. تحملش برای کسی که خانواده دارد، سخت است و کاش حداقل قانونی بود که افراد نزدیک محل زندگی‌شان کار می‌کردند. عکس برادر رضایی‌پور به دیوار است. عکس از جوانی است که در جنگ شهید شده. رضایی‌پور نیم‌نگاهش به عکس دیوار است و می‌گوید «ما اگه تو این راه بمیریم هم شهید محسوب نمی‌شیم و هیچ کدوم از مزایای شهدا به خانوادمون تعلق نمی‌گیره».

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 154 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 12:52

به گزارش یزدی نیوزعلی محمد پاکنژاد عضو شورای اسلامی شهر یزد به همراه مشاورین شورای شهر مشهر از مرکز کنترل ترافیک شهرداری یزد بازدید کردند و در این بازدید علیرضا اسدالله‌‌پور مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری یزد گزارشی از روند اجرای کار در این مرکز را ارائه نمود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی مرکز کنترل ترافیک توسعه سیستم‌های کنترل هوشمند ترافیک در سطح شهر است، اظهار داشت:  سیستم نظارت تصویری در بیش از 40 نقطه یزد با دوربین‌ها و سنسورهای کنترل ترافیک فعال است.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری یزد با بیان اینکه اطاعات کسب شده توسط این مرکز برای مبحث مختلف برنامه‌ریزی شهری در اختیار شهرداری و دیگر نهادهای حاکمیتی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: سازما‌ن‌هایی از قیبل تاکسی‌رانی، پلیس راهور و آتش‌نشانی با مستقر کردن نماینده قانونی در مرکز کنترل ترافیک نسبت به هماهنگی‌های لازم، کنترل عوامل و اعمال قانون تخلفات راهنمایی ورانندگی به صورت نا محسوس اقدام می‌کنند.

علی محمد پاکنژاد عضو شورای اسلامی شهر یزد هم شمن تشکر و قدردانی از زحمات پرسنل این مرکز گفت: از جمله دستاوردهای ترافیکی شهرداری در سال جاری ، برقراری ارتباط دوربین‌های نظارت ترافیک شهر با صدا و سیمای مرکز استان و اعلام وضعیت ترافیک چندین نوبت در روز در رادیو بود که کار ارزشمندی بود.

این بازدید به منظور استفاده از تجربیات دو شهر مشهد و یزد، جهت توسعه همکاری در زمینه کنترل ترافیک شهری از طریق دوربین های سطح شهر انجام شد.

تسنیم

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 148 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 0:04

به گزارش یزدی نیوزسرهنگ منوچهر نصیری اظهار داشت: در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و درخواست‌های مردمی، پلیس طرح شناسایی معتادان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر  را در شهرستان یزد در سال جدید اجرا کرد.

نصیری با اشاره به تداوم اجرای این طرح گفت: در راستای اجرای این طرح 20 معتاد تابلو و پرخطر جمع‌آوری و برای درمان به مرکز بازپروری معرفی شدند.

فرماندهی انتظامی شهرستان یزد  تصریح کرد: به منظور سالم‌سازی و پاکسازی مناطق آلوده و جلب رضایت عمومی مردم این طرح و طرح‌های مشابه همچنان تداوم دارد.

وی در پایان یاد آور شد: اقدامات فرهنگی در بحث مبارزه با موادمخدر بسیار ضروری بوده و با اقدامات فرهنگی می‌توان زمینه‌های بروز اعتیاد را در جامعه از بین برد و در این راستا باید تلاش بیشتری شود.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 135 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 0:04

به گزارش یزدی نیوزمدیر کل بهزیستی استان یزد اظهار داشت: یکی از دلایل عمده بروز معلولیتها، بیماریهای ژنتیک است و مشاوره و انجام آزمایشگاههای ژنتیک قبل از ازدواج ضروری است.

جلیل عفتی گفت: از آنجا که آزمایشگاه ها زیر پوشش بیمه نیستند و هزینه های آنها بسیار گران است از شهریورماه سالجاری مشاوره ژنتیک برای تمام زوجها در سطح استان یزد رایگان می شود، همچنین بخشی از هزینه های آزمایشگاههای ژنتیک توسط سازمان بهزیستی به صورت یارانه پرداخت می شود.

وی افزود: برنامه رایگان شدن مشاوره ژنتیک در سال گذشته  در شهرستانهای میبد ، مهریز ، بافق و اشکذر اجرا شده که در این زمینه یکهزار و 700 نفر از خدمات مشاوره ژنتیک بهره مند شدند.

 مدیر کل بهزیستی یزد ادامه داد: همچنین پارسال 160 مورد سقط جنین برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول در استان انجام شد

عفتی با گلایه در مورد جا نیفتادن فرهنگ پیشگیری در کشورمان، گفت: متاسفانه حتی در بحث طرح تحول نظام سلامت نیز بیشترین رویکرد به جای پیشگیری به مقوله درمان است و علی رغم حجم و پیچیدگی خدمات بهزیستی در قیاس با خدمات درمانی، منابع اعتباری بسیار ناچیزی به این بخش تعلق می‌گیرد.

مدیر کل بهزیستی یزد  گفت: 48 هزار معلول در استان یزد خدمات دریافت می کنند که  از این تعداد 24 هزار نفر به صورت مستمر و بقیه نیز به صورت غیر مستمر از خدمات مختلف بهزیستی استفاده می کنند .
وی ادامه داد:  40 درصد معلولان استان جسمی ، حرکتی ، 27 درصد ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی ، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه حدود 25 الی 30 هزار کودک دارای معلولیت شدید جسمی و ذهنی در کشور متولد می شود، بنابر این باید آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج جدی گرفته شود

انوشیروان محسنی بندپی در آیین تجلیل از معلولان نخبه استان یزد افزود: اختلالات ژنتیکی از بدو تولد باعث ایجاد مشکل برای افراد معلول می شود و فشارهای روحی و روانی زیادی را بر خانواده وارد می کند لذا از برنامه های مهم سازمان بهزیستی توجه ویژه به مقوله پیشگیری است .
وی ادامه داد: سال گذشته در کشور بخاطر مشکلات ژنتیکی حدود 600 سقط جنین بر اساس ضوابط قانونی و شرعی صورت گرفته که از این تعداد حدود 160 مورد آن مربوط به استان یزد بوده است .
رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: طبق برنامه ششم و برای کاهش معلولیت در کشور برای خانواده ها و در هنگام ازدواج آزمایش های ژنتیک باید اجباری شود

جامعه معلولان که بنا بر آمار رسمی سالانه 20 الی 30 درصد به جمعیتشان اضافه می شود با مشکلات بسیار و حتی ابتدایی در جوامع پیشرفته دست و پنجه نرم می کنند و انگار کسی نیست که برای حل این مشکلات گامی بردارد. وجود فضای مناسب رفت و آمد، امکانات تفریحی و ورزشی و تسهیل شرایط آموزشی از حداقل امکانات برای زندگی است که بیشتر معلولان از آن بی بهره اند.

معلولان با توجه به برخی از ناتوانی ها و نقص های جسمی در پیداکردن کار و اشتغال نسبت به بقیه افراد هم سن و سال و هم جنس خود مشکلات بیشتری دارند و واقعا کار مناسب پیداکردن برای این قشر از جامعه به یکی از معضلات ما تبدیل شده و اگر شغل مناسب داشته باشند بخش قابل توجهی از مشکلات آنان رفع خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی یزد گفت:مهمترین معضل معلولین بحث اشتغال است و قانون تعیین کرده که 3 درصد از افرادی که در ادارات  استخدام می شوند باید از معلولین استفاده شود ولی قانون تعیین نکرده اگر استخدام معلولین در ادارات صورت نگیرد چه اقدامی برای آن اداره خاطی در نظر گرفته شود!

اینکه چرا با چنین معضلی روبرو هستیم به نگرش منفی به معلولین برمی گردد یعنی آن باور لازم در جامعه ما نسبت به کارآیی و توانمندی معلولین هنوز جا نیفتاده و متاسفانه با وجود اینکه هم اعتقادات مذهبی ما و فرمایشات بزرگان دینی ما ضرورت پردازش جدی به معلولین و محرومین را خیلی روشن مطرح نموده است باز هم نوعی آشفتگی فکری و نگرشی نسبت به جایگاه معلولین به صورت عمیق و دردآور ملاحظه می شود.

قدس/ زهرا افضلیان

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 159 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 0:04

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا؛ در رقابت‌های اسلحه اپه، دو نماینده استان یزد با قلدری تمام همه را از دم تیغ گذراندن و به فینال مسابقات راه یافتند. 

چکاچک دیدنی شمشیرهای ٧٠ اپه‌ایست از سراسر کشور روز گذشته در یازده گروه رقابتی با جدال‌های سنگین و هیجان‌انگیز، برگ زرینی را برای استان یزد رقم زد و "بهنام بیک" و "حسین جعفری" دو شمشیرباز یزدی با قدرت هرچه تمام ٩ بازی خود را پشت سر گذاشته و به فینال راه یافتند.

در فینال کشوری تمام یزدی، "بهنام بیک" مدال طلا" و "حسین جعفری" نقره این مسابقات را از آن خود کردند.

این مسابقات در اسلحه فلوره نیز با کسب مدال برنز توسط "محمدحسین جعفری" شمشیرباز یزدی دنبال شد و با  برگزاری ٩٩ بازی مقدماتی و ٢٠ بازی حذفی، جعفری پس از نمایندگان استان تهران و آذربایجان غربی مدال برنز مسابقات را از آن خود کرد.

گفتنی است؛ این مسابقات تاثیر زیادی به منظور پوشیدن پیراهن تیم ملی اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن داشت.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 147 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 17:13

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا، تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان جهت انجام دیدار دوستانه با تایلند روز یکشنبه سوم مردادماه عازم ساری می‌شود و یک دیدار دوستانه مقابل تایلند روز دوشنبه چهارم مردادماه به میزبانی استان مازندران و باشگاه پدیده کاسپین ساری برگزار می‌کند.

بر همین اساس، "محمدحسین میرشمسی" سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی اسامی بازیکنان دعوت شده در این دیدار را اعلام کرد که در این لیست، اسامی محمدعلی مختاری، حمید بهزادپور و سیدعلی ناظم از تیم مقاومت گلساپوش یزد نیز دیده می‌شود.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 137 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 17:13

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا، "حمیدرضا نصیری‌زاده" در دیدار با سرپرست فرمانداری یزد که در محل سازمان مدیریت برگزار شد، با اشاره به این که در شهرستان یزد خدماتی وجود دارد که کلیه مردم استان از آن بهره می‌برند، گفت: از این رو اعتباراتی جدا از سهم شهرستان  به صورت گلوبال در نظر گرفته خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به سرانه بهداشتی و سرانه آموزشی در شهرستان یزد، گفت: این شاخص‌ها در قیاس با برخی شهرستان‌ها از وضعیت بهتری برخوردار نیست.

نصیری‌زاده به حجم قابل توجه طرح‌های نیمه تمام در استان نیز اشاره کرد و گفت: واگذاری این طرح‌ها به بخش غیردولتی در سال جاری در دستور کار قرار دارد و برای برخی طرح‌ها نیز متقاضی وجود دارد.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که تخصیص اعتبارات در سال 95 نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

"مصطفی سالاری" سرپرست فرمانداری یزد نیز در این دیدار با اشاره به این که بیش از نیمی از جمعیت استان در شهرستان یزد زندگی می‌کنند، خواستار توجه جدی به شهرستان در تقسیم اعتبارات شد.

وی  با تاکید بر این که حجم قابل توجهی از امور استان در شهرستان یزد انجام می گیرد، به ارائه مصادیقی در زمینه برگزاری سرشماری عمومی نفوس و مسکن 95 و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 130 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 17:13

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا، "یدالله مروتی" یکی از رویکردهای حمایتی کمیته امداد را ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به مددجویان تحت حمایت خواند و افزود: سوء تغذیه کودکان یکی از مشکلاتی است که مددجویان تحت حمایت و اقشار آسیب‌پذیر با آن مواجه هستند و کمیته امداد تلاش‌های خوبی در جهت رفع این مشکل داشته است.

وی با تأکید بر این موضوع که سوء تغذیه از مواردی است که نیاز به بررسی و مراقبت دارد، اظهار کرد: عدم کنترل سوء تغذیه و حاد شدن آن، عوارض جبران‌‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) اردکان عنوان کرد: در همین راستا و با هدف کمک به بهبود تغذیه 69 نفر از کودکان زیر شش سال دارای سوء تغذیه در این شهرستان، اقدامات خوبی به عمل آمده است و در این رابطه طی سه ماهه اول سالجاری بیش از 80 میلیون ریال پرداخت شده است.

به گفته‌ی مروتی، این کودکان از طریق مراکز بهداشتی و درمانی شناسایی و به کمیته امداد معرفی و بسته‌های غذایی به آنان اهداء شده است.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 151 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 14:50

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا، تیم فوتسال بانوان هلال احمر یزد یکی از تیم‌های راه یافته به این دوره از رقابت‌هاست که توانسته علاوه بر کسب مجوز صعود از لیگ دسته اول فوتسال بانوان به این مسابقات طی سه سال تلاش مداوم، برای اولین بار پای فوتسال بانوان استان یزد را به رقابت‌های لیگ برتر بانوان بگشاید.

با این وجود، حضور این تیم یزدی نیز همانند برخی دیگر از تیم‌های ورزشی استان در مسابقات کشوری به دلیل عدم وجود حامی مالی و اسقبال اسپانسرهای ورزشی، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و این در حالی است که براساس برآوردهای صورت گرفته، حضور این تیم در رقابت‌های لیگ برتر مستلزم هزینه‌ای در حدود 200 میلیون تومان است.

"فاطمه نادریان" سرمربی این تیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، رایزنی‌های صورت گرفته تاکنون را بی‌نتیجه اعلام می‌کند و می‌گوید: در حالی که بسیاری از تیم‌های حاضر در این دوره از لیگ برتر در حال آماده‌سازی بازیکنان خود برای حضور در مسابقات هستند، هنوز تیم هلال احمر یزد برای حضور در لیگ بلاتکلیف است.

وی هزینه حضور نماینده فوتسال بانوان استان در لیگ برتر را بالغ بر 200 میلیون تومان ذکر و اضافه می‌کند: متاسفانه هلال احمر استان از عدم توانایی برای تامین هزینه‌های تیم در این مسابقات خبر داده و در این رابطه خواستار همکاری و مساعدت ارگان‌های دیگر مانند اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال، شهرداری و حتی استانداری شده است که تاکنون هیچ حمایتی از تیم نشده است.

نادریان می‌گوید: البته علی‌رغم این که برای اولین بار مجوز ورود به بازی‌های لیگ برتر را برای استان کسب کردیم نیز حتی از سوی هیئت فوتبال یا نهاد دیگر از ورزشکاران ما تشکری صورت نگرفت و تنها از مسئولان شاهد وعده و وعید هستیم.

سرمربی فوتسال بانوان هلال احمر یزد خاطرنشان می‌کند: تیم هنوز هم به بازیکنان فصل قبل بدهی دارد و این بدهی‌ها پرداخت نشده تا حداقل بتوانیم بازیکنان را برای حضور در مسابقات به تمرین دعوت کنیم.

وی اضافه می‌کند: این در حالی است که چند بازیکن تیم فوتسال بانوان هلال احمر یزد نیز به تیم ملی دعوت شده‌اند ولی برای اعزام به اردوی تیم ملی نیز هیچ انگیزه‌ای برای انها باقی نمانده است.

نادریان در پایان نیز به پیگیری‌های اخیر برای حمایت تیم از سوی شهرداری یزد اشاره می‌کند و می‌گوید: در مراجعات مکرر اعلام می‌کنند که شهرداری، ارگانی دولتی است و قانونی برای حمایت از تیم‌های ورزشی ندارد و این در حالی است که اکثر تیم‌های شرکت کننده در مسابقات، نماینده شهرداری‌ها هستند و به طور کامل از طرف شهرداری و شورای شهرشان حمایت می‌شوند ولی گویا قانون در یزد متفاوت از سایر نقاط کشور است.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 130 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 14:50

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا تابش در مورد هیات رئیسه فراکسیون امید گفت: انتخابات هیئت رئیسه دائم فراکسیون امید نشاندهنده‌ی انسجام تشکیلاتی و عزم راسخ اعضا برای رفع نقاط ضعف ترکیب هیئت رئیسه موقت فراکسیون بود.

وی افزود: در هیئت رئیسه دائم این فراکسیون یک نفر از اهل تسنن و یک نفر از خانم‌های مجلس با رأی بالایی انتخاب شدند. همچنین علاوه بر من آقایان پارسایی، فیضی، پزشکیان و حسین‌زاده نیز از حوزه‌های انتخابی مختلف در ترکیب هیئت رئیسه حضور دارند. این در حالی است که اکثریت هیئت رئیسه موقت فراکسیون از نمایندگان تهران بوده‌اند و این ایراد در انتخابات امروز مرتفع شد.

تابش با ابراز امیدواری نسبت به عملکرد موفق فراکسیون امید در پیشبرد برنامه‌ها، اهداف و استراتژی‌های این فراکسیون تصریح کرد: به هر حال فراکسیون نقاط ضعفی داشته که برخی از آن‌ها خلاء اطلاعاتی و برخی اشکالات هم وارد است و ما امیدواریم با پیاده کردن برنامه‌ها و راهبردها و تبدیل آن به طرح، طرح‌های عملیاتی، خلاء ها و ضعف‌های قبلی را جبران کنیم و رضایتمندی مردمی را که با امید به این لیست رأی دادند فراهم کنیم.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 134 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 13:42

به گزارش یزدی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور روز سه‌شنبه در مراسم معارفه معاون جدید حقوقی، دستیار رئیس‌ جمهوری در امور حقوق شهروندی و رئیس جدید دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور، گفت: هنگامی که آقای روحانی به عنوان یک حقوقدان به ریاست جمهوری برگزیده شدند، یکی از ویژگی‌هایی که در ذهن مردم پررنگ شد این بود که در این دولت، از حقوق مردم بیشتر حراست خواهد شد.

رئیس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه کارنامه دولت در حراست از حقوق مردم، طی ۳ سال گذشته افتخارآفرین بوده است، گفت: در مسیر دستیابی به استقلال، عزت و رفاه اقتصادی ضروری است مراقبت شود تا عدالت اجتماعی نیز محقق و گسترش یابد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با طرح این پرسش که آیا عدالت همراه با پیشرفت می‌خواهیم یا همراه با توقف؟، اظهار داشت: دستور کار کشور از سوی مقام معظم رهبری، عدالت همراه با پیشرفت عنوان شده است. بر این اساس باید هم مسیر دستیابی به استقلال، عزت و رفاه اقتصادی را طی کنیم و هم مراقب باشیم که در این مسیر عدالت اجتماعی نیز محقق شود.

نهاوندیان تصریح کرد: در همین راستا و در روند مذاکرات هسته‌ای از حقوق هسته‌ای کشور حراست شد، حقوق ملت تثبیت شد و به پیشرفت هایی هم در این عرصه دست یافتیم. در کنار آن نیز با رفع تحریم‌ها، عدالت برای حق حضور برابر در عرصه جهانی به دست آمد و همین رویکرد باعث شده که حراست و صیانت دولت از حقوق ملت، مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه با تقدیر از تلاش‌های الهام امین‌زاده، گفت: ارتقاء عملکردی این معاونت و ارتباط سازنده با دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها، ارایه آموزش‌ها و ترویج حقوق و حضور مؤثر و سازنده در کمیته ماده ۷۶ قانون برنامه برای حذف مقررات مزاحم رونق محیط کسب و کار، از جمله اقدامات ارزنده ای است که انجام شده و باید با قوت و جدیت ادامه پیدا کند.

وی در ادامه گفت: معاونت حقوقی بُعد حقوقی قوه مجریه را نمایندگی می‌کند و این نکته مهمی است که باید با راهبری حجت‌الاسلام انصاری با قوت به پیش برود تا مجموعه حقوقی همه سازمان‌ها و نهادها، با پیشرانی این معاونت عرصه تقنین و تنقیح را شفاف و هدفمند کنند.

نهاوندیان با بیان اینکه انباشت قوانین، مردم‌ و حتی مجریان را کلافه و سردرگم می‌کند، گفت: با توجه به دعاوی که درباره اموال و املاک عمومی و دولتی مطرح می‌شود، هرگونه کوتاهی در حراست عالمانه و هوشمندانه از حقوق عمومی و بیت‌المال منجر به تعدی به حقوق مردم و بیت‌المال می‌شود.

نهاوندیان حراست از عزت و حیثیت مدیریت کشور را نیز حراست از حقوق مردم عنوان و اضافه کرد: حراست از امکان خدمتگزاری مسئولان، نوعی حراست از حقوق مردم است.

رئیس دفتر رییس جمهور تأکید کرد: تلاش‌ها و خدمات صادقانه، عالمانه و بردبارانه حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری در دوران تصدی معاونت امور مجلس و همکاری‌هایی که در سمت جدید معاون حقوقی با معاونت امور مجلس خواهند داشت، قطعاً مجموعه معاونت حقوقی و معاونت امور مجلس ریاست جمهوری را یک گام به پیش خواهد برد.

وی انتصاب امین‌زاده به سمت دستیار رئیس‌ جمهور در امور حقوق شهروندی را بیانگر اهمیت جایگاه حقوق شهروندی نزد رییس جمهوری برشمرد و خاطرنشان کرد: این انتصاب و شکل گیری یک مدیریت پیگیر و متمرکز برای گسترش مفهوم حقوق شهروندی ، هماهنگی و پیگیری وظایف دستگاه‌ها در ارتباط با این حقوق، نشانگر اهمیت ویژه ای است که بحث حقوق شهروندی برای رئیس جمهوری دارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور، جنبه دیگری از حراست از حقوق مردم را ایجاد ساز و کاری برای دریافت نظرات مردم و بازخورد عملکرد و اقدامات دولت و مجموعه دستگاه اجرایی برشمرد و با اشاره به انتصاب سید علیرضا آوایی به عنوان رئیس جدید دفتر بازرسی ویژه رییس جمهوری تصریح کرد: دفتر بازرسی رئیس‌ جمهوری وظیفه حراست از حقوق مردم را برعهده دارد تا مشخص شود آیا دستگاه‌های مختلف اجرایی به درستی عمل می‌کنند؟

نهاوندیان گفت: دفتر بازرسی ویژه چشم و گوش امین رئیس‌ جمهوری است تا خدای ناکرده صدایی ناشنیده و خطایی نادیده نماند. این دفتر مسئولیت دارد اگر جایی غفلتی رخ داد، پیگیری شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین در این مراسم از خدمات حجت‌الاسلام شوشتری در دفتر بازرسی ویژه رییس‌ جمهوری تشکر کرد.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 157 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 13:42

به گزارش یزدی نیوزگفتگو با محمدرضا انتظاری به راحتی فراهم می شود.شیرین و با لهجه خاص یزدی و تاحدودی تند صحبت می کند،البته او اینقدر با شور و حرارات از خاطرات 50ساله مدیریتی خود در کتابخانه پرافتخار وزیری یزد صحبت می کند که انگار ساعتها می توانی با فارغ بال آسوده بنشینی و به صحبت های او گوش کنی.جاییکه از رفت آمدهای بزرگانی همچون امام خمینی تا رییس دولت اصلاحات سخن به میان می آورد.از خاطرات قبل از انقلاب هم می گوید،به طوریکه شعبان بی مخ معروف هم برای بازدید به کتابخانه وزیری امده و یادگارهایی از خود بجای گذشته است.انتظاری بارها از مرحوم وزیری بانی کتابخانه که هم اکنون از کتابخانه مشهور کشور به شمار می رود سخن به میان آورد و می گوید:" کتابخانه وزیری یزد در سال 1334 به همت حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی‌محمد وزیری، روحانی و واعظ تراز اول یزدی با اهدای هزار و 100 جلد کتاب از مجموعه شخصی خود بنا گذاشته شده است." کتابخانه وزیری یزد یکی از بزرگترین و مهم ‌ترین کتابخانه‌های ایران است که در ضلع شمالی مسجد جامع کبیر یزد و در بافت سنتی شهر یزد قرار دارد. این کتابخانه در حال حاضر با 228 هزار نسخه کتاب شامل 6 هزار و 450 نسخه کتاب خطی روزانه شاهد مراجعه ده‌ها پژوهشگر و محقق است.گفتگوی ما را با مدیری که از قبل از انقلاب تا کنون یکی ازمدیران ارشد فرهنگی است بخوانید.

|+آقای انتظاری شما یکی از پایدارترین مدیران کشوری و شاید منحصر بفردمدیری باشید که هنوز بر صندلی ریاست تکیه زده اید؟

بله،50سال است که مدیر هستم.

+دقیقا 50سال،خیلی زیاده؟

البته به طور دقیق یکماه دیگر 50سال می شود.

+دلیل اینکه این همه سال مدیر هستید چیست؟

عشق و علاقه، اما از همه مهمتر این مسئله است که بنده به مرحوم وزیری تعهد اخلاقی داده ام که تازنده هستم در کتابخانه بمانم.

+شما قبل از انقلاب هم مدیر این مجموعه فرهنگی در یزد بودید،تلاشی نشد که شما از این سمت برکنار شوید؟

نه دلیلی نداشت.برای اینکه من خادم امام رضا (ع) هستم و طمع زیادی هم هیچوقت نداشتم.

+یعنی بعد از انقلاب با همان شور و هیجان خواستید در این مجموعه خدمت کنید؟

بله، دقیقا چون من همانطورکه گفتم باید به تعهد اخلاقی که به مرحوم وزیری داده بودم پایبند باشم و باز هم می گویم تازمانی که زنده هستم من مدیر کتابخانه وزیری خواهم ماند.

+تعجب می کنم، افراد یا گروههای سیاسی برای برکناری و تعویض شما طی این مدت تلاشی نکردند؟

جدی می گویم هر فردی که تلاش کرد من را از این پست بردارد خودش سرنگون شد!

+واقعا؟

بله.

+مثلا؟

حالا بماند.

+جالبه،ولی با پشتکاری که شما داشتید جدا از برکناری باید پیشنهاد بهتری هم به شما می شد؟

مرحوم صدوقی به من پست ریاست اداره اوقاف و امورخیریه دادند،ولی من قبول نکردم چون تازنده ام می خواهم در همین جا باشم.حتی اگر به من پست ریاست جمهوری پیشنهاد داده شود بنده از کتابخانه وزیری نخواهم رفت.

+تو این 50سال که مدیر هستید بهترین خاطره شما چیست؟

کتابخانه وابسته به آستان قدس رضوی شد و من واقعا ایندفعه خادم امام رضا (ع) شدم.

+فقط همین؟

خاطرات که زیاد است.

+مثلا؟

شبی که از وخامت حال حاج اقای وزیری خبر دادند و ما برای تشییع جنازه ایشان آماده می‌شدیم، صبح ایشان را سالم یافتیم. می‌ گفتند خواب دیده‌اند که آیت الله حکیم در نجف، استکان آبی به ایشان داده و پس از نوشیدن شفا گرفته اند.وقتی به محل اقامت ایشان در محل بنادک سادات رسیدم دیدم ایشان زنده اند به طوریکه مردم تمام لباس ایشان برای تبرک تکه پاره کرده بودند.واقعا یک معجزه اتفاق افتاده بود.

+حتما خاطرات تلخ هم دارید؟

بله،دقیقا بعد از این قضیه ای که ذکر کردم حدود نه سال بعد حاج اقای وزیری فوت کردند.خدا رحمتش کند واقعا یکی از مردان بزرگ یزد بود.

+خاطره تلخ دیگری ندارید؟

وقتی که انبار کتابخانه آتش گرفت و یه چیزهایی را در این قضیه از دست دادیم.

+از رفت و آمدهای بزرگان به این کتابخانه بگویید؟

سال 53 یک بار مقام معظم رهبری به این کتابخانه آمدند.هیچوقت یادم نمی رود چه روزهایی بود.تا اینکه ایشان دوباره سال 86 به کتابخانه امدند و من را شناختند و گفتند چقدر پیر شدی.البته چند سال پیش به دعوت وزیر وقت ارشاد اسلامی مدیران فرهنگی کشور خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و اقای وزیر در جلوی ایشان خیلی از من تعریف کردند که حضرت اقا هم گفتند ما به اقای انتظاری ارادت داریم،نمی دانید چقدر خوشحال شدم بعدش هم من و چند نفر دیگه خصوصی رفتیم خدمت مقام معظم رهبری و دوباره وزیر ارشاد از من تعریف کرد.

+از بزرگان دیگر هم بگویید؟چه چهره های معروف دیگری به این کتابخانه امده اند؟

اکثر چهره های معروف اینجا آمده اند.ازامام خمینی(ره) تا رییس دولت اصلاحات. عبدالله نوری،نوربخش ،محسن رضایی،علی اکبر ولایتی ،ایرج افشارو حتی اسلامی ندوشن و خیلی از افراد سرشناس دیگر که نوشته های آنان در مجموعه دفتر خاطرات کتابخانه ثبت شده است.حتی حسن روحانی هم آمده است.

+قبل از انقلاب هم چهره شاخص و معروفی برای بازدید می آمد؟

بله،خیلی زیاد.

+مثلا؟

از شاه مخلوع گرفته تا برادران و خواهران شاه.فرح دیبا هم سال 50که برای بازدید و یکسری فعالیت حوزه میراث فرهنگی به یزد آمده بود بازدید طولانی از کتابخانه داشت.

شاه کی برای بازدید آمد؟

14مرداد1350

+خوب یادتون هست؟

(می خندد)بله یک بار هم شعبان بی مخ برای بازدید آمد.

+چه جالب،من فکر می کنم دیگه همه شخصیت های معروف آمده اند،تا حالا کسی شده دعوت کنید و نیاد؟

بله.

+کی؟

احمدی نژاد،دوباری که امد یزد ایشان را دعوت کردیم ولی نیامد.

+دلیلش؟

نمی دونم اما ....هیچی،بهتر است که چیزی نگویم.

+راستی درباره تاریخچه تأسیس این کتابخانه نگفتید؟

کتابخانه وزیری یزد در سال 1334 شمسی با مجموعه کتاب‌های شخصی حاج سید محمدعلی وزیری تأسیس شد. وی از دوران جوانی به جمع‌آوری و مطالعه کتاب علاقه‌مند بود و تا سال 1334 توانسته بود حدود یک‌هزار و 100 جلد کتاب خطی و چاپی را جمع‌آوری کند. یکی از انگیزه‌های مرحوم وزیری برای خرید کتاب‌های خطی این بود که یهودیان هم‌عصر وی، کتاب‌های خطی و نفیس را خریداری و از کشور خارج می‌کردند. وی معتقد بود که همان ‌گونه که احتکار رزق مردم حرام است، احتکار کتاب که رزق روح مردم محسوب می‌شود نیز حرام است. به همین دلیل با گنجینه کتاب‌های شخصی کتابخانه‌اش به فکر تأسیس کتابخانه عمومی برای استفاده شهروندان افتاد.

+چرا این کتابخانه در همجواری مسجد جامع کبیر یزد احداث شد؟

حاج سید محمدعلی وزیری در سال 1324 مسجد جامع یزد را که مخروبه شده بود، با کمک‌های مردمی بازسازی کرد و پس از اتمام آن، کتابخانه خود را در ضلع شمالی مسجد تاسیس کرد.وزیری پس از تأسیس کتابخانه، کارت‌هایی را در قطع رقعی چاپ کرد و در آن از شهروندان، دانشمندان،استادان، مولفان و علمای سراسر کشور برای تکمیل کتاب‌های کتابخانه تقاضای همکاری کرد.پس از این فراخوان عمومی، با دریافت کتاب‌های متعدد از طرف گروه‌های مختلف مردمی، تعداد کتاب‌ها به 13 هزار جلد رسید.

+پس این داستان وقف کتابخانه وزیری یزد به آستان قدس رضوی چی هست؟

قبلا هم در پاسخ به یکی از سوالات شما گفتم که یکی از ماندگارترین خاطرات من در طول 50 سال همکاری با کتابخانه به واگذاری کتابخانه به آستان قدس رضوی بازمی‌گردد. مرحوم وزیری 14 سال پس از تاسیس کتابخانه تصمیم گرفت برای حفظ کتابخانه، تولیت آن را پس از مرگ واگذار کند. در این میان از سوی وزارت فرهنگ و هنر، اوقاف ایران، دانشگاه تهران و شهرداری یزد تقاضای دریافت کتابخانه صورت گرفت، اما وی از ترس اینکه کتاب‌ها از یزد یا ایران خارج شوند و کتابخانه از بین برود، درخواست هیچ‌کدام را نپذیرفت.

مرحوم وزیری در اواخر سال 1347 به مدت چهار ماه برای دیدار با خانواده‌اش به نجف اشرف رفت و در آن‌جا به امام علی (ع) برای چاره‌جویی متوسل شد. همان شب امام علی در خواب به وی فرمودند که سید محمد علی وزیری کتابخانه‌ات را به آستان قدس واگذار کن.به همین علت وی پس از بازگشت به یزد، تصمیم خود را مبنی بر واگذاری کتابخانه به آستان قدس رضوی اعلام می‌کند و در تاریخ 12 تیر سال 1348 کتابخانه وزیری یزد با 21 هزار و 267 نسخه کتاب شامل سه هزار و 300 نسخه خطی، به آستان قدس رضوی واگذار می‌شود.

+قدیمی ترین کتاب یا سند در این کتابخانه چیست؟

153 جلد قرآن خطی در این کتابخانه وجود دارد. قدیمی‌ترین قرآن این مجموعه، قرآنی به خط جلال جعفری است که در سال 712 هجری قمری توسط یک یهودی خریده شده و در حال خروج از کشور بود.مرحوم وزیری پس از فهمیدن این موضوع رئیس یهودیان یزد را احضار کرد و گفت اگر کتاب را بیاوردید، با 10 درصد سود آن را از شما می‌خرم در غیر این صورت روز جمعه پس از نماز جمعه مسلمانان را در جریان این موضوع خواهم گذاشت. رئیس یهودیان در عرض دو ساعت خریدار کتاب را یافت و مرحوم وزیری کتاب را با قیمت 330 تومان از وی خریداری و به کتابخانه افزود.منبع:صبح یزد

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 133 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 13:42

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا، 

"علی دهقان بهاء آبادی"در مورد نقل و انتقالات امسال فرهنگیان استان ، اظهار کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان یزد امسال بیشترین آمار نقل و انتقالات استانی را به خود اختصاص داده است.

 وی بالا بردن سطح آرامش و ایجاد زمینه ارائه خدمات بیشتر و بهتر آموزشی را از جمله اهداف اجرای سیاست‌های نقل و انتقال فرهنگیان در سیستم آموزشی آموزش و پرورش خواند و بیان کرد: امسال 540 نفر از فرهنگیان استان متقاضی جابجایی بین شهرستان‌ها و مناطق 14 گانه استان بودند که تاکنون با جابجایی 230 نفر موافقت شد.

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اجرای سیاست بومی‌پذیری را از جمله اولویت‌های جدی این معاونت در آموزش و پرورش یزد عنوان کرد و ادامه داد: امسال معلمان مقاطع مختلف ابتدایی، بیشترین آمار تقاضای انتقال درون استانی را به خود اختصاص دادند.

این مقام مسئول در پایان با بیان این که محل خدمت یکی از عوامل تأثیرگذار در آرامش معلمان است، خاطرنشان کرد: منتقل کردن فرهنگیان به محل‌های آشنا و مورد علاقه خودشان، نقش مهمی در ارائه خدمات آموزشی، تربیتی و فرهنگی به دانش‌آموزان و والدین ایفا می‌کند.

گفتنی است؛ نقل و انتقالات درون و برون استانی فرهنگیان آموزش و پرورش استان یزد بعد از بررسی‌های نهایی تعیین و اعلام می‌شود.

یزدی ها بیان داخل...
ما را در سایت یزدی ها بیان داخل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان yazdiha بازدید : 163 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 2:20